ontdekdewereld.reismee.nl

Papua new Guinea

7/4 t/m 30/4 -Papua new Guinea.

Als we PNG zouden moeten beoordelen op de hoofdstad Port Moresby, dan zouden we op een slecht cijfer uitkomen.Een drukke stad, zwerfhonden, zwarte rook van uitlaten en afval dat gewoon overal wordt verbrand, rood spuug op de grond van de buai-betelnut(dit is een soort noot die door bijna iedere Papuaan wordt gekauwd samen met een combinatie van lime en mustard wat een felrood spuug oplevert en als een soort caffeine werkt- we hebben het beiden een keertje uitgeprobeerd wat erg amusant is voor de mensen)en veel rondhangende mensen door de hoge werkeloosheid. Veel mensen zitten op de stoep en markten de buai te verkopen. Al in ozzie hadden we een goedkoop guesthouse geboekt maar dat bleek ineens vol en we hadden het moeten bevestigen.Gelukkig kunnen we hier laterwel terecht.Onderwijl moeten we dan maar naar de 2x zo dure Comfort inn, waar we met de laundry jongen een dagtrip maken naar Variata NP. We horen hier de bird of paradise zien hem helaas niet maar later wel tijdens kokoda. We worden van alle kanten gewaarschuwd dat PM gevaarlijk is maar dat valt best mee -in sommige wijken dan. We begeven onszelf alleen op straat met enkel kleingeld op zak en verder niks en reizen met het lokale vervoer-PMV. Png lijkt in vel opzichten op Suriname. Alle winkels zijn bewaakt met hekken of secruity personeel, het luxeHoliday inn heeft zelfs 2 grote hekken voordat je bij de ingang kan komen. We zien ook het Parliament huis, museum en prachtige botanische tuinen in Pm, dit is na Kokoda en met iemand van het guesthouse.

12/4 t/m 19/4 : Kokoda track Op 12/4 starten we de inmiddels beroemde 96 km kokoda track, welke elk jaar zo'n 5000 trekkers heeft. Onze redenen om deze 8 daagse track te doen zijn uitdaging, natuur en een beetje geschiedenis.Het gros van de trekkers is uiteraard Ozzie en vele mensen keken dan ook raar op dat wij als Dutchies meedoen.Hoe was het? Glad, steil, moderig, klam, nat, warm, zweterig. Maar ook belonend, prachtige uitzichten en vel lokale mensen onmoeten in de dorpjes onderweg. We deden de track tegen het einde van het wet season, en hadden het geluk dat we net niet in de drukke Anzac periode liepen en dus op 1 nacht na in de guesthouses onderweg terecht konden. Deze bestaan overigens niet meer uit dan enkel een houten vloer en dak, maar beter dan de tent.We liepen in een leuke groep van nog 5 andere mensen en 13 porters, wij hadden ieder onze eigen porter waar we erg blij mee waren, zonder hun hadden we het niet gered waarschijnlijk.Na afloop kregen we een certificaat en tshirt wordt opgestuurd.Er komen nu langzamerhand steeds meer trektochten ā€˜op de markt' in PNG. PNG heeft veel meer toeristen nodig, maar daarvoor is het een te duur land en moet de infrastructuur veel meer verbeterd worden. Veel wegen zijn zeer slecht begaan baar of er zijn geen wegen-je moet met het vliegtuig. Ook zijn hierdoor groentes en fruit in PM relatief erg duur in vergelijking met de kleine afgelegen dorpjes waar ze verbouwd worden omdat alles per vliegtuig vervoerd moet worden. De regering is zo corrupt als het maar kan, PNG is een van de meest corrupte landen ter wereld.

23/4 T/m30/4;

Tufi, oro provincie, PNG.In een klein vliegtuigje met nog 1 andere passagier vertrekken we naar Tufi, een duikresort aan de noord kant van png, tegenovergesteld van PM. Hier heerlijk rustig, kalm en midden in de natuur. Tufi ligt op een van de vele fjorden. Het is heerlijk uitrusten hier na de Kokoda track, alhoewel duiken en snorkelen ook vermoeiend is.... We maken hier ieder 5 duiken , Patrick maakt op de een na laaste dag nog een muck duik.Overweldigend om weer in de prachtige onderwaterwereld te zijn, omringd door de meest verbazingwekkende vissen.ONder andere white tip haaien, schilpad en zeeslang gezien.Er waren niet veel andere gasten in het resort, maar degenen die er waren zijn de duikfanaten, 7 dagen lang hebben we bijna niets anders dan duikverhalen aangehoord. De een wil de ander overtreffen ect.De een gaat dieper dan de ander, terwijl de meeste vissen eigenlijk tussen de 5 en 15 m diep te vinden zijn. Alle maaltijden waren inbegrepen dus daar hoefden we niet naar om te kjken. Naast duiken en snorkelen zijn we er ook op uit geweest in de nabijgelgen villages en een mooie kano(outriggercano) tocht gemaakt met gids. Hier proefden we onze eerste echte cocosnoot, heerlijk wat een verademing na alle cola...De mensen zijn hier erg arm, een wrang contrast als je net uit het resort komt stappen. Er is een ziekenhuisje maar of er er echt beter wordt? Er is een school maar of er echt veel geleerd wordt, als er geeneens een krijtje is voor het bord? Ook watervoorziening is soms een probleem in dry season, de mensen moeten dan lang lopen voor een beetje water.Het resort heeft een desalination systeem maar voor de dorpjes is er geen geld zegt de regering... Ook proberen we met een van de duikinstructors een betelnut uit, wat een zeer aparte ervaring was. Er wordt in ditland zoveel betelnut genuttigd dat de prijs en indexstijging er vanaf hangt. We vertrekken voor 1 nacht in PM op 30/4 laat in de ochtend, het vliegtuigje heeft dit keer wat technische problemen en het wordt akelig heet in de cabine zonder de airco aan als we 15 min.aan de grond staan. De laaste nacht in PM brengen we weer in het guesthouse door, dit is een soort liefdadigheidsinstelling door en met name voor vrouwen gerund. We laten hier meteen wat dingetjes achter die we niet meer nodig hebben, ze zijn er blij mee. lijst van dieren die we in PNG hebben gezien:Cassowaru, Tree kangaroo, Cascas(possum),Bird of paradise, div slangen, Queen vic pidgeon, Gecko's , heel veel vissen met duiken met hoogtepunt de white tip sharks.

Rosa

He, ik heb net jullie reisverhaal gelezen en vroeg me af of jullie misschien wat tips hebben voor mij. Ik ben namelijk van plan om alleen te gaan backpacken in PNG. Vroeg me af of dat wel verstandig is of dat ik dan allemaal georganiseerde reizen moet boeken? Zouden jullie mij misschien een keer kunnen mailen, dat ik jullie wat vragen kan stellen? Mijn email is: roosjeterheide@hotmail.com