ontdekdewereld.reismee.nl

Autralie- Queensland

1 mei tot en met 20 mei 2009

1/5 t/tm 13/5 Bij aankomst op luchthaven in cairns op 1 mei worden eerst onze schoenen die we tijdens Kokoda droegen grondig gereinigd, wat we natuurlijk zelf al hadden gedaan maar blijkbaar niet goed genoeg.. Het is weer even wennen om na het onderontwikkelde PNG in het westerse Australie te zijn. Wat een weelde/luxe, ook: wat een dikke mensen... We arriveren dus in Cairns en nemen de shuttle bus naar het centrum. We kiezen de YHA backpackers voor 1 overnachting, en naast veel internetten (we webcammen nog even met Ineke en Rene, leuk) , lopen we nog even door het centrum.Daar zijn we gauw uitgekeken; cafe's, resaurants, hotels en veels te veel reclame/info bureau's voor het duiken in het Great Barrier Reef.Voor de gein lopen we er een binnen en informeren we naar wat prijzen.Dat wordt min $200 dollar pp voor 2 duiken. Hoeveel mensen er op de bootkomen vragen we. Aangezien de vakanties voorbij zijn en het geen peakseizoen meer is hopen we dat het wat rustiger is. Niet dus, want als antword krijgen we 40(!) mensen. Als we verbaasd kijken krijgen we tehoren dat dat nog rustig is. Nou dan maar niet. We krijgen onze kans nog wel in Azie. De volgende ochtend halen we de auto op die we voor 2 weken gehuurd hebben. We rijden eerst richting het noorden, naatr het World Heritage listed Daintree forest. Onderweg stoppen we bij een krokodillen farm en reservaat, waarbij we nu ook de zoetwaterkrokodillen zien. Daintree Forest, een regenwoud vlak aan de zee. Helaas hebben wij wwer pech, het is ' Long weekend' in Australie, de Ozzies hebben maandag een nationale feestdag en gaan er dus dit weekend massaal op uit.Op zatermiddag vonden we een camping waar we ons kleine tentje nog net kwijt konden. Oja, nog bedankt voor alle felicitatiesvoor mijn(yvonne) verjaardag. Het ging stilletjes voorbij daar we op dat moment op de kokodatrail waren en patrick natuurlijk ook geen cadeautje kon kopen..ahh.. Heb wel iets gekregen hoor hahadat was een bijensteek. Heb er een paar dagen last van gehad, zwelling en erge jeuk. Maar beter dan het overgeven en diaree dat ik had in PM , de bijwerkingen van doxy en de recent opgelopen hoofdluis... Maar goed het daintree Foretst en Cape Tribulation vielen ons een beetje tegen. We zijn natuurlijk al een beetje verwend met alle mooie natuur di we al gezien hebben . Maar we vonden het er ook erg commercieel met alle krkodillen tours ed die om de haverklap werden aangeboden ect. We gaan op weg naar de Atherton Table lands en zien onderweg een paar mooie watervallen. Om onszelf te verwennen wippen we langs bij een Dairy Farm waar we overheerlijke joghurt eten. Het smaakt nog lekker als we lezen dat het ook nog eens biologisch dynamisch is! 's avonds bellen we marleen nog even, Tomas leest een stukje voor uit een boek. goh, wat lijkt het toch alweer lang geleden dat we in Melbourne waren! We rijden wat af in Qld. In 7 dgn tijd hebben we ruim 2000 km op de teller. Townsville. We informeren even voor duiken maar te duur voor ons budget en we zouden ook nog 2 dgn moeten wachten.We rijden dus verder naar het zuiden , Airly beach.Hier boeken we een dagtour , cruisen door de veelbesproekn Whitsunday's! We meren oa aan op Whitsundayisland zelf, een prachtig uitzicht over de witte stranden.. We doen vanaf de boot ook een duik maar dat valt tegen, de viz(visability) is slecht hoe helder en blauw het water ook lijkt. Ook het snorkelen levert niet veel op. Maar een dagje op zee is altijd lekker. Onderweg in Qld komen we veel (lees teveel) backpackers tegen. Ja , wij zijn nu zlef ook backpackers maar dan uit een ander hout gesneden dan die wij over het algemeen tegenkomen en we schijnen ook andere intresses( voornamelijk dronken worden)te hebben. Op een van de fotos kunnen jullie er een zien die wij 's ochtends tegen kwamen liggend op het aanrechtblad in de kampkeuken. Afijn, Eungalla NP. Eungalla heeft de oudste en langst uitgestrekt subtropisch regenwoud van Australie. Hier spotten we een aantal plattypussen. Deze verlegen , prachtige beestjes hebben we al gezien in Victoria maar de kans krijg je niet vaak dat je ze ziet dus we nemen het ervan. We kamperen een keer heerlijk in het bos op een QPWS(QLD Park en Wildlife Service) camping ground waar we op 2 andere mensen de enigen zijn.De voldende ochtend (9/5) maken we een aantal wandelingen in de buurt. We zien de vele Livistona palmen en vinden een mooie waterval in Finch Hatton Gorge , onderdeel van Eungalla NP. Dan maken we een lange rit naar Rockhampton. We besluiten in RH om de volgende dag naar Carnarvon Gorge te gaan. Ruim 6 uur rijden landinwaarts maar zeker de moeite waard. We hebben 2 nachten op een camping geboekt vlakbij waar de wandeling door de Gorge start. de volgende ochtend staan we dus vroeg op en starten om 06:45 en zij n om 1700 uitgelopen. Het is een prachtig oase in het midden van het droge omringende land. Alhowel het hier al 1.5 maand niet heeft regend is het er heerlijk groen en volop water. Dit heeft iets te maken met het gesteente dat vocht vast kan houden. We zien weer vele aboriginal rotstekeningenen een grootse spelonk van 60 m hoog waar een prachtige akoestiek plaatsvindt. We doen riviercrossingen en maken de klim voor een mooi uitzicht. De volgende dag zijn we eigenlijk alleen maar aan het rijden en zoeken aan het eind v/d dag een kampeer plaats. Dan rijden we op 13 mei verder naar Harvey Bay, waar we nu zijn en voor moren een dagtour hebben geboket naar Fraserisland, ook World Heritage listed. We zijn beniewd! Jullie horen weer van ons over een weekjevanuit Brisbane!groetjes!!! 13/5 t/m 20/5 Vanuit Brisbane vandaag 19 mei schrijven we nog even het laaste hoofdstuk van Qld. 12 mei hebben we een hoop geregeld, de website bijgewerkt, dingen opgestuurd naar NLD en een doos geregeld om onze spullen die we waarschijnlijk niet meer nodig zullen gaan hebben- in op te sturen. De volgende dag worden we opgehaald door Duitse Hans van fraser island tour company. We halen nog 15 andere mensen op en gaan dan met een ferry naar het grote zandeiland. FI is Worl Heritage Listed omdat het niet aleen het grooste zandeiland ter wereldis maar ook omdat het zo bijzonder is daar er gewoon regenwoud op groeit. Daar maken we een mooie wandeling door en brengen we een bezoekje aan een mooi zoetwatermeer waar we vele schildpadjes zien . We bekijken de mooie gekleurde zandhopen langs het strand -waar je met 4wd op mag rijden, wat sommige niet meevalt want die komen vast te zitten. We zien ook het scheepwrak SS Maheno uit 1905 dat in 1935 gestrand is.Onderwijl een heerlijke lunch met vis op de barbie.We komen ook nog langsEli Creek een zoetwaterrivier welke uitkomt op zee. FI staat natuurlijk bekend om zijn dingo's maar we zien er slechts 2 vandaag. De volgende dag rijden we weer verder naar beneden, we hebben nog 7 dgn vor ons vliegtuig naar Singapore vertrekt. We bezichtigen Rainbow beach genaamd voor ook kleurig zand en gaaan naar het lookoutpoint Glass House mountains, dit zijn oude vulkanen.We rijden langs helaas overleden Steve Irwin'sAustralia Zoo en rijden totdonker door voorwe een camping vinden in Beaudesert. We bezoeken 2NP gelegenten zuiden van Brisbane, eerst Lamington NP.Hier lopen wehet Box forest circuit en zien de Elabana Falls en Boxlock Falls. Een mooie lookout gnaamd Phyton Rock. We belonen onszelf met een koffie en spreken met een parkranger en spreken over de Quoll, een beestje die we graag willen zien maar heel moeilijk te spotten is. Later zien we hem gelukkig maar dat is in een sanctuary. We overnachten weer op een QWPS campingground omringd in de namiddag door vele Pademelons, zie fotos.De volgende dag bezichtigen we Lamington met zijn Natural Bridge, een soort watervalgrot.Ook hier diverse lookouts, we kunnen naar Bribane kijken. Aan het einde van de midag rijden we langs een Observatory, en uit nieuwsgierighied stoppen we even. Helaas kunnen we geen sterren kijken die nacht want het is helemaal bewolkt. Sterker nog, er is een hevige storm op komst. We hebben onze tent al opgezet maar het ziet er slacht uit, de lucht wordt donkerder en donkerder. De eigenaresse Helen bied aan dat we zolang bij haar kunnen schuilen. Zo gastvrij, want ze moet naar de winkel maar zet ons op de bankvoor de tvmet nootjes. Als ze terug komt stort het inmiddels al gepaaard met hagel en flinke onweer. We kunnen gerust nog even blijven en krijgen thee en toostjes met kaas. Je begrijpt dat we op dat moment helemaal niet meer terug willen naar de tent. maar na een uurtje is het weer opgeklaard en toch maar naar de campingground. Maar we krijgen ook nog 2 gratis entree kaartjes voor Currumbin Sanctuary waar we de volgende dag heen zouden gaan. Mooi meegenomen. 'S nachts worden we beide verrast door een Groene tree frog die in onze tent is gekropen. Een wonderbaarlijk mooi schepsel.Na een kwartier van observatie besluiten we het diertje de vrijheid te geven. De nacht verder loopt niet vlekkeloos. Om 11:00 weer hevige onweeer met hagel en als dat niet genoeg is om !1700 hevige wind zo erg dat we maar in de auto gaan zitten en wachten tot het licht wordt.Daar al ons gewicht uit de tent is waait de tent weg maar gelukkig niet ver dus No Worries. Zoals gezegd de volgende ochtend naar Currumbin Wildlife Sanctuary. Een practige soort van dierentuin met alleen maar inheemse en zelfs de bedreigde dieren die we niet gezien. zie lijst van dieren onderaan. Dan op naar Brisbane waar we verblijven tot we op dinsdag de 20e naar Singapore vliegen. We verblijven in backpackers midden in de stad en wederom een helebole regelen.Maar dat hoort erbij. We zijn beniewd naar Azie, hebben er zin in, hopen dat het reizen op zich goed gaat. Wanneer jullie weer van ons horen weten we niet, het kan wel even duren.. Lijst van nieuwe dieren voor onsdie we in Australie hebben gezien:Zout en zoet waterkrokodillen, dingo, Kyte, redeye pidgeon, div slangen, paddemelon, yellow robin, bower bird, alber lire bird, goanna's , zoet en zout water schilpad, fruitbats, flying foxes, div vlinders.Bandicoot, Potteroo, Tree Kangaroo etc.