ontdekdewereld.reismee.nl

Laos

20/7/08 t/m 1/8/08 : Laos

We gaan met een bootje naar de overkant waar we het visum wordt gemaakt. Wat een hoop backpackers,Laos is populair geworden.De meeste doen het beroemde rondje, Thailand, Loas, Cambodja.Maar we ontmoeten in Laos ook ander soort reizigers, erbovenuitstekend een meisje dat al een aantal jaren op fiets door de wereld fietst in haar eentje.Kijk, dat is andere koek, echt avontuur. Maar we bekennen eerlijk dit is avontuur genoeg voor ons. Het is weer een uurtje wachten voordat het busje vertrekt naar Luang Nam Tha ten noord oosten van waar we de grens oversteken. Het busritje is 7 lange uren rijden maar wat een rust hier, we zijn een van de weinigen om de nieuwe weg en worden omringd door groen. Het is wel een apart gezicht, of liever gezegd lelijk,de asfalten weg vlak langs de nog originele huisjes.We zijn weer helemaal gaar gekookt als we het kleine plaatsje binnnen rijden. Een goed bed doet wonderen. We vallen om 1900 in slaap en hebben de slapeloze nacht weer ingehaald. Maar goed ook, want we nemen meteen deel aan een 2 daagse trekkingrondom het NPA, Nam Ha National Protected Area.We doen dit via de lokale weg, het ecotourism project, welke op een verantwoordelijke manier trekkingen organiseert.Een deel van de opbrengst gaat naar de tribed zelf en ze berperken de hoeveelhied en aantal keren van trekkingen. De eerste dag begint met een kort bezoekje aan een markt, hier een aantal dingen proeven,allerlei geurtjes komen je neus binnen.Dan is het op naar het begin van de wandeling,we zijn met een groep van 9 en 2 gidsen, eentje om het vak te leren.We lopen langzaam omhoog, en is best even klimmen. Wat een geluk hebben we met het weer, het is nu regenseizoen maar tijdens de beide dagen blijft het heerlijk droog. Groen veel goen. Welopen door wat dorpjes, waaronder Khmu en Lanten.Deze laatste tribe is nog echt heel traditioneel, lopen nog in tradiotionele keding rond(willen helaas niet op de foto.) Bij ene prachtig uitzicht genieten we van een lunch gegetendie wordt geserveerd opbananenbladeren. Wat is het wennen met je handen eten, het is wel makkelijk dat het hier kleefrijst is, dat vormt een klompje wat je makkelijk kan oppakken. Erbij wordt fijngemalen aubergine met pepers, groene pompoen en eend gegeven. Aan het eind van de middag komen we aan in een dorpje waar we overnachten. We lopen er eventjes rond, je voelt je een beetje een indringer maar het is zo fantastisch om de mensen hier te zien, nog zo primitief en wat zijn er mooie plaatjes bij.De camera maakt wederom weer overuren, nadat we netjes elke keer om toestemming voor een foto vragen. De kinderen zijn meestal erg willend, hoewel sommigen ook verlegen. ' s avonds weer een feestmaal van allerlei groenten en ook weer eend, en er wordt getrakteerd op het nationale drankje LaoLao, wat lekker in de maag brandt. En zorgt voor een diepe heerlijke slaap. De volgende ochtend een klein beetje uitslapen, ontbijten met rijst en ei en weer op pad. We lopen een lang stuk langs een rivier en zien mooie bruggen gemaakt van enkel bamboe. Wederom door dorpjes en eten lunch bij de Lanten tribe. Deze dus nog heel traditioneel in een soort blauw kostuum, erg verlegen. Een kiekje maken we van een aantal spelende kinderen. Dan is het flink klimmen maar we worden beloond, ineens lopen we in het primair junglebos met prachtig grote bomen langs heldere beekjes.En mooie uitzichten niet te vergeten.Een fijne trek. Terug belonen we onszelf met een Laos biertje(ja we zorgen goed voor onszelf) en omdat we zoveel rijst hebben gegeten en het aanbod van franse fritjes er is, nemen we ieder hier een bordje van. We worden vergezeld door een belgisch stel, het is gezellig babbelen.Onderweg ontmoeten we vele mensen en wisselen zo ook veel reisinfo aan elkaar uit.Wel handig. woe 23. We staan om 0630 op ookal ligt het bed zo heerlijk en pakken de rugzakken weer in.Na het ontbijt willen we met de lokale bus onze reis door laos voortzetten, maar het aanbod om voor 4 euro meer in een comfortabele minibus te zitten slaan we niet af. Het zijn weer 7 lange uren en dan is zo'n busje toch wel erg prettig. De ervaring met de lokale bus komt vast nog wel.We bezoeken onderweg ook nog een waterval en yvonne proeft tijdens de lunch een onbeked uitzient stukje vlees wat blijkt 'inside of pork' te zijn. Luang Prabang, World Heritage Listed,staat bekend om de Franse architectuur en mooie ligging.We komen hier smiddags aan, doen niet veel meer dan een kamer boeken, over de avondmarkt struinen en internetten. 's ochtends staan we bijtijds op, onbijten, en lopen omhoog bij de Phu Si, een flink aantal treden omhoog mar een goed uitzicht bijna 360 graden.Dan aan de overkant hiervan is het oud paleis wat na de revolutie is omgetoverd in een museum.Hele korte mouwen worden hier niet geaccepteerd, schoenen moeten uit en alle tassen en camera's mogen ook niet naar binnen.Leuk om gezien te hebben, maar doet ons herinneren dat we paleis het Loo veel mooier vinden. Het is druk met touristen, vakantietijd, we merken het goed en vooral hier lijkt het of er een groot blik met Nederlanders is aangebroken.Een beetje verloren lopen we langs de oevers van de mekong als we worden aangesproken door 2 andere touristen die vragen of we ook de waterval willen bezoeken. Patrick als waterval-gek zegt natuurlijk geen nee. Het schijnt ook een mooie waterval te zijn, de tat Kuang Sina een 3 kwartier in de tuk tuk (lokaal vervoer, kruising tussen een auto/jeep/moter) komen we aan.Op de weg ernaar toe komen we eerst bij een beren rescue centre/opvang.Hier kunnen we de Aziatische zwarte beer zien(oftewel Moon bear-door zijn witte halve maan op de borst)Helaas zijn er van deze mooie dieren nog maar 25000 over de hele wereld. Deze beer wordt illegaal gevangen en ook 'gekweekt' . Omdat het gal uit de galblaas wordt gebruikt voor een aantal medicijnen(mn chinese). Er wordt een stalen catheter in de beer geplaatst om zo het gal te verkrijgen. De beren die hier zijn opgevangen zijn gered uit de handen van smokkelaars. Neem een kijkje op de website: http://www.bearlaos.com/ We waren blij verrast deze opvang te zien! Ook was er een tijgeropvang waar ze 1 tijger hadden (ook gered uit de verkeerde handen)maar die helaas is overleden afgelopen mei na een aantal jaren. Dan komen we bij de waterval, prachtig!!!!Erg nat, door de wind en heel veel water is het een beetje of je in de regen staat maar het is het waard. We maken weer veel kiekjes voodat we terug keren naar LP. We nemen een bootje naar de overkant van de Mekong rivier, en worden daar door een monnik begleid naar een grot die wel 100m diep is.(Wat Tham Xieng Mean)Het is er erg benauwd, niet veel zuurstof.Verder staat aan deze overigens heerlijke rustige kant ook nog een mooie tempel (Wat Long Khun)en klimmen we op een heuvel naar een tempel (wat Chom Phet)welke ook weer een mooi uitzicht geeft. Dan is het tijd voor nog een tempel, de Wat Xieng Thong, gebouwd in 1560. De monnikken zijn mooi in hun oranje gewaad. Het einde van de middag is inmiddels genaderd, na vervoer voor de volgende dag geboekt te hebben en op de nightmarket een hapje gegeten te hebben, roept het bed.We willen nog even pinnen maar de pinautomaat weigert, misschine heeft hij te hard moeten werken met al die touristen.Terwijl we na staan te denken over watwe nu moten doen, wordt ons door een jongen gvraagd of we opium willen of misschien marihuana. Nee bedankt.Gelukkig hebben we nog wat thaise baht die we omwisselen in Kip(laos eenheid).Probleem opgelost. Dan is het wederom vroeg op(uitslapen is er niet vaak bij voor ons) , vertrek naar Vang Vieng.Samen met nog een bus vol met touristen.We huiveren ene beetje om naar deze plaats ten zuiden van LP te gaan, aangezien het als party stad bekend staat. En je zou ook zo weer om willen keren als je het centrum van VV inkomt: restaurants die herhalingen afspelen van tv serie Friends, Pizza op de hoek en meisjes paraderen in hun bikini,sommige backpackers zuipen zich eigen klem voor/tijdens hij gaat 'tuben' (hangen in een rubberen band in de rivier). Maar we zetten de kiezen op elkaar en vinden een prima overnachting aan de Nam Song rivier.Heerlijk stil hier. Erbij zit een restaurant met vriendelijke familie als eigenaars.We genieten van een lao biertje terwijl het langzaam donker wordt. uit het niets komen er 2 aangeschoten touristen uit het water met hun rubberen bandje, en gaan op de oever, in het oog van iedereen, nogal erg intiem liggen doen om het zomaar te zeggen. De vader schudt triest en afkeurend zijn hoofd en wij hebben medelijden. Als ze nog verder gaan, roept hij ze toe oim ergens anders heen te gaan. Gelukkig staan ze meteen op en weg zijn ze. Je moet je voorstellen dat dit een Aziatisch land is en genegenheid tonen (als stel/echtpaar) in het openbaar wordt niet op prijs gesteld. We praten even met de man en zegen dat we ons schamen voor deze mede reizigers. De kinderen zijn notabene nog op.We gaan wat met ze tekenen en voor we het weten is het alweer laat. De volgende dag huren we 2 fietsen,2 euro voor de hele dag.We gaan de brug over en nu komen we in het paradijs van VV; groene rijstvelden omringd door bergen en hun indrukwekkende kliffen, we fietsen door dorpjes heen en kijken onze ogen uit. In dit gebied zijn vele grotten, we kiezen er eentje uit waarvoor we eerst over een heel nat en moderig paadje moeten door de rijstvelden heen. Dan komen we bij een tafeltje waar 4 kinderen zitten met hun kaartjes verkoop.Zenventig euro cent pp.Twee van de kids begeleiden ons naar de grot. Zo'n jaar of 10 maar ze doen zich heel proffesioneel voor. Gewapend met zaklampen,voor in de grot, gaan we op pad. Na 5 min lopen wordt er al gevraagd of er een 'tip for guy' (tip voor de guide)is. Dat komt wel aan het eind zeggen we. Het is een klim naar boven voordat we bij de ingang van de grot aankomen. Het is best warm, de zon schijnt aardig niks van het regenseizoen te merken. Het is wel koel in de grot, deze was vroeger een schuilplaats tijdens de oorlog. Er zijn een aatal druipstenen te zien en vele handjes van modder op de muren-er zijn ons al mensen voorgeweest uiteraard. Uit de grot gekomen wordt er weer gevraagd voor de 'tip for guyd', begeleid door een allerliefst gezichtje.Ja, als we beneden zijn. We lopen door ene heerlijk verkoelend beekje en het jongetje laat ons zien hoe je van de balderen van een bepaalde struik zeep kunt maken door ze helemaal in stukjes te scheuren en in je handen te wrijven.Handig.En goed voor onze modderige benen. We fietsen tot we letterlijk niet meer verder kunnen, een bamboe brug is aan vervanging toe en de rivier is te diep om met fiets over te steken. Patrick duikt even het water in. We fietsen weer terug langs de koeien die gewoon heerlijk los lopen, prachtige vlinders die niet te fotograferen zijn, en genieten van de rust. We besluiten nog een grot te bezoeken, en deze is wel erg mooi, met een liggend boedha beeld in het midden.Het licht schijnt prachtig naar binnen. Weer beneden gekomen(ook voor dezeeen klim vooraf) mogen we een duik nemen dat zat bij de entree prijs in dus wenemen het ervan.Gewoon met kleren aan erin,zijn diemeteen gewassen.Er hangt ook een touw met een stokjeover het waterdus dat moeten we even uitproberen, erg leuk. Weer terug op de fiets wapperen onze kleren al gauw droog.We besluiten nog een grot de bezichteigen maar helaas is deze bij aankomst al gesloten.Wel kunnen we nog even het 'blauwe water' in, wat Patrick doet samen met een groepje Chinezen, die lekker in het water rochelen. Dat we in oktober naar China gaan, verstaan ze niet.Ook niet met een beetje gebarentaal en het laten zien van ons visa. Dat gaat nog leuk worden straks. 's avonds eten we heerlijkeen bananenpannekoekje en daarna bij een kraampje een 'echte maaltijd' en als toetje zoete rijstmet fruit. Je krijgt honger van al dat gefiets. We zouden hier best nog een dagje kunnen blijven maar hebben niet gek veel tijd meer, dus de volgende dag rijden we in een volle bus naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Het is zoeken naar een slaapplek, alles schijnt vol te zitten na bij een aantal navraag te hebben gedaan staan we puffend op de stoep. Een tuk tuk stopt en weet wel een plekje, het is (natuurlijk) van zijn neef. We gaan mee en de kamer is redelijk en de prijs -na afdingen -ook.Helaas op de 4e verdieping, heel wat trappen op maar maakt niet uit, we hebben een plekje.Het blijkt echt de laatste te zijn want eenvolgende stelwordt afgewezen-full! We struinen een beetje in de omgeving, eten een hapje op de oever van de Mekong, aan de overkant kan je Thailand zien.Yvonne laat haar onderbenen en oksels waxen, zeer pijnlijke ervaring niet voor herhaling vatbaar. We eindigen da dag met internet, om de vele fotos op cd te zetten en een aantal op de website. ma 28 Vroeg op, we huren een brommer en sjeezen naarde ambassade van Cambodja.Dan is het een aardig stukje verder, langs de Mekong, via de Friendshipsbridge,naar het Buddha park.Hier staan vele hindu en boedha beelden in een rustige tuin. Onderweg nemen we een soep als ontbijt. Even wennen, maar heerlijk. Een veel te grote kom compleet met verse kruiden en groenten. Dan bezoeken we wat bezienswaardigheden in de stad zelf. De That Dam(black stupa), wat we niet echt mooi vinden om te zien..Wel mooi is de franse arc de triomphe oftewel Patuxai.Dit is een oorlogsmonument gebouwd in 1969 met cement dat eigenlijk bedoeld was om een nieuwe luchthaven mee te bouwen. Weer op de brommer en we rijden naar de gouden Pha That Luang,het meest belangrijke nationale monument van Laos. We hebben al vele tempels gezien maar er owrdt er nog eentje aangeraden door de bijbel van de backpackers(LP) ookal heb je al vele tempels gezien. Wat Si Saket, de oudste tempel van Vientiane, gebouwd in 1818. En hij is mooi, omringd door een muur met kleine holletjes waarin allemaal buddha beeldjes in staan.De moeite waard. Na een vlug bezoek aan het postkantoor gaan we weer terug naar de ambassade om onze paspoorten met cambodja plaatje erin op te halen. Zo hebben we ons weer geld uitgespaard want je kan het ook door een reisbureau laten doen maar daarvoor betaal je aanzienelijk meer. Een klein stukje daarvan af ligt een tempel in een bossig gebied waarbij vlakbij een tradiontionele massages worden gegeven.Dat willen we wel even ervaren.Voorafgaand mogen we in de sauna , dit alles in een houten huis op palen. Het begint te regenen en we genieten van een kopje thee na een koude douche. De massage is heerlijk, anders.We horen wat botje kraken. Als het allemaal is afgelopen moeten we helaas weer op de brommer, het spettert nog een beetje en als we Vientiane binnenrijden begint het weer te storten.We schuilen terwijlde flinkeonweersbui afneemt. Na eindelijk een keer te hebben uitgelapen, lopen we wat rond in Vientiane.We drinken een lekkere fruitshae, dit keer een echte zonder al teveel ijs en geen water. We verwennen onszelf met lekkere broodjes, een fijne afwisseling naasr zoveel rijst en noodles.Een kort bezoek aan de markt en dan langs bij restaurant & shop Makphet, gerund door ex straatkinderen, georganiseerd door 'friends international'. Dan is het wachten tot de minibus ons komt halen en ons overzet in de grote slaapbus.Hierin heuse bedden ipv stoelen, alhoewel we wat krapjes liggen. OM 2200 rijden we weg en om 0600 s'moregens komen we aan in Pakse in het zuiden van Laos.Na wat rondwandelen worden we door een man op straat aangesproken , hij weet een gloednieuw guesthouse. En het is nieuw, constateren we nadat we hem gevolgd zijn. Net 2 weken geleden geopend, de verf is net droog en het linnengoed helemaal vers. We krijgen een warm onthaal door de familie met de praatgraage eigenaar. Een korte slaap en douche doet wonderen en een paar uur later zitten we voor een ontbijtje in het 'centrum' van Pakse.We huren een brommer en rijden meteen 1.5 uur naar Phu Champasak.Een 1500 jaar oude tempel ruine, prachtig en rustig gelegen aan de andere kant van de Mekong(debrommer gaat gewoon mee op het bootje) Deze ruine staat op de wereld erfgoedlijst en we vonden het allebei erg mooi. De volgende dag bezoeken we het Bolaven plateau met zijn 4 watervallen; Tad Paxuam, Tad Lo, Tad Niang, Tad fane. De wegen zijn goed op 1 na, het is erg glibberig maar patrick weet zich erdoorheen te slaan. We worden toegezwaaid door vele kinderen die het nog bijzonder vinden om een stelletje blanken te zien.We genieten weer van een flinke kom soep en komen langs een groente/fruit marktje waar we wat van meenemen voor de familie van het guesthouse. Het is flink wat km op de brommer, we krijgen een beetje zadelpijn.Maar het is het waard, langs alle afgelegen dorpjes met hun dieren die gewoon lekker los lopen. Soms moeten we stoppen voor een kudde koeien/runderen of varkentjes of geiten die ineens oversteken.Lekker landelijk. Voor we de 'stad' weer ingaan drinken we een Lao biertje (errg lekker)en proosten we op Ineke's verjaardag.Na een bus gebeoket te hebben voor de volgende dag naar Sipandon, bellen we nog even met Ineke om haar te feliciteren.

1/8 Om 1030 komen we aan in Don Det, 1 van de 4000 eilanden helemaal in het zuiden van laos.Het is niet echt het goede seizoen, het regenseizoen, omdat het water zo hoog stata dat vele eilanden onder water staan of grotendeels. Maar het is heerlijk rustig hier.We ontmoeten Timme en Kirsten een leuk Nederlands stel met wie we een primaovernachtingsplek vinden aan het water. We ontbijten lekker en rusten uit in de hangmat, wandelen wat rond. Daarna doen we onze research voor een tour om de met uitsterven bedreigde Irrawaddy dolfijnen te spotten. Het heeft wat voeten in de aarde, want we willen daarna meteen door naar Cambodja daar het al vlak bij de grens ligt.We sluiten de avond af met zijn vieren met een etentje en ' Lao lao' een sterk drankje.Het is erg gezellig. Na een korte nacht wordt Patrick wakker gemaakt door Yvonne en wordt gefeliciteerd want Patrick is jarig vandaag!!Gefeliciteerd!!!We vertrekkenvroeg om eerst een waterval te zien(khone phapheng) gevolgd door een boottocht naar de oever van Cambodia.Daar is een goed viewingpoint om de dolfijnen te zien, en we zien ze dan ook!Na een klein oponthoud(de chauffeur probeerde ons meer geld te vragen)steken we de grens over met Cambodia.Nog eerst even een stempeltje halen voor geld om Laos uit te kunnen. We vonden het erg mooi en leuk in Laos!