ontdekdewereld.reismee.nl

Thailand deel 2

12/8/08 T/M 22/8/08 : Thailand - deel 2

IN Thailand staat een lange, lange rij voor de paspoortcontrole. Ruim een uur wachten voor een stempeltje. Inmiddels is het 1700 en de bus die we wilden nemen gaat niet meer. Dus een overnchting hier in Aranya. Niet erg, want we zijn aardig moe. De volgende ochtend brengt een super de luxe bus ons naar Khorat. We merken goed dat we weer in Thailand zijn, best een hoop welvaart.Dan per trein verder naar Pak Chong. Dit is de uitgangsbasis voor het NP dat we wilden bezoken, Kao Yai. We doen de volgende dag meteen een dagtocht ,geregeld door het guesthouse. Eenmaal in het park aangekomen spotten we onze eerste wildlife, nl een monitorvraan, hoog in de bomen. De gidsen blijken over proffesionele apparatuur te beschikken. Naast een goede verrekijker een heuse telescoop, een perfect apparaat wat je het geveol geeft dat je de varaan zo kan aanraken. Verder doen we een 2.5 uur durende jungle tocht, waarbij we de apen zien slingeren in de boomtoppen.We rijden naar een uitzichtspunt,en bezoeken we een waterval (Haew Suwat), uit de film The Beach. De namiddag wordt doorgebracht op ongeveer 1100m hoogte, met uitzicht over de in mist gehulde bossen, erg mooi. De dag wordt afgesloten met een rit door een gebied waar zich olifanten bevinden maar helaas zien we ze niet. Omdat we besloten hebben nog 3 nachten langer te blijven in het NP worden we bij het bezoekerscentrum gedropt.Na een nacht in de dorm(slaapzaal) maken we een wandeling naar de observatiehut Noi Pakchez. Na een keer verdwaald te zijn bereiken we uiteindelijk de hut. Gelukkig kunnen we een lift mee terug krijgen. In de namiddag doen we nog een obervatiehut aan, vlakbij een reservoir.(mo sing to) De volgende dag informeren we over prijzen voor transport naar een waterval. Dit blijkt veel te duur. Dan maar liften , met nog een ander stel en al gauw worden we opgepikt door wat lokale Thaise mensen.De waterval heet Haew Narok, de hoogste van het park, 60m.Onderweg zien we ook voor het eerst olifanten in het wild!In de namiddag doen we een lekkere wandeling en relaxen we wat.Een opsomming van dieren die we gezien hebben:Minotor lizard, water monito lizrd, Gibbon(zwarte en lichtbruine apen) Macquages apen, barking en samba hert, 3 soorten hornbills(vogels)Giant squirrel(eekhoorn), olifanten, marteer of civetkat, blue magpie of blue pitta, vos, kikkers, insecten en een boel geluiden! Het waren drie hele mooie dagen en we moesten een beetje aan Taman Negara in Maleisie denken. Nog even een dagje bijkomen, een wasje doen en dan meteen de trein naar bangkok waar we een aantal dagen zullen zijn voor ons vertrek naar Nepal. Bangkok: In Bangkok is het weer dingen regelen. Zo moet de balastingaangifte voor Australie nog gedaan worden, de website weer bijgewerkt en de volle geheugenkaart op cd worden gezet. Ook moeten er een paar zakelijke telefoontjes naar het buitenland worden gepleegd. Je zou denken dat Bangkok zo modern is dat je op elke hoek wel een cdtje kan branden, maar nee hoor zo is het niet.We gaan uiteindelijk per trein en boot naar de andere kant van de stad, naar backpackerheaven,om bij een geslaagd internetcafe dit te kunnen waarmaken.Gelukkkig is het verplichte bootritje erg leuk,vooral 's avonds in het donker erg mooi met alle lichtjes.Het paleis en tempels schittteren in de spotlights en we vergapen ons aan de luxieuze boten met 5 sterrenrestaurants aan boord. Ook het ene grote hotel na het andere. Wat een contrast met de armoede in Thailand. Thailand is erg koningsgezind. Overal zie je afbeeldingen van His Majesty TheKing. Als we een keertje naar de bioscoop gaan worden we geacht te gaan staan oordat de film begint terwijl een sentimenteel filmpje over de koning wordt afgespeeld. Het verkeer in Bangkok is een grote ramp,dikke rijenfiles continue.Er hangt dan ook een behoorlijke smoglucht in de stad. Naast alleen maar dingen regelen willen we ook nog 'wat leuks' gaan doen.Daaom maken we op woensdag een daytrip naar Kanhanabui. Deze plaats ligt tenwesten van Bangkok, en is bekend om zijn oorlogsverleden.Om zijn gevangenekampen en de aanmaak van de 'Bridge over the River Kwai. ' Ook wel genoemd Death Railway Brige, dezebrug is gemaakt door krijgsgevangen waaroner vele Nederlanders, in opdracht van de Japanners.Zohadden ze een manier om Burma binnen te vallen. De brug is onderdeel van de ruim 400 km lange spoorlijn welke de gevangenen ook moesten maken, hierbij zijn meer dan 100.000 mensen omgekomen door uitputting, ziektes, ect. Naast een bezoek aan de brug gaan we ook naar het JEATH oorlogsmuseum. Jeath staat voor Japan, Engeland, Australie, Thailand en Nederland. Oude foto's , kranteartikelen en oorlogsrestanten worden tentoongesteld in een bamboehut, in welke de gevangenen zelf moesten leven. Eeen korte treinrit over de beruchte spoorlijn brengt ons door een mooi stukje landschap. Ook een bezoek aan de oorlogsbegraafplaats staat op het programma. Hier liggen vele Nederlandse soldaten began. Na een heerlijke lunch brengen we een bezoek aan de Tiger Tempel.

Van een tempel is niet echt sprake maar van tijgers wel.Deze opvang begon oorspronkelijk nadat een aaantal monikken een jong tijgertje hadden verzorgd die uit handen van stopers zijn gered.Er kwamen er steeds meer en ook andere dieren werden geracht. Inmiddels hebben de tijgers zelf ook gejonkt en zijn er een paar schattige jongen te bezichtigen. Het is nu een beetje een commerciele bedoeling van toeristen die op de foto gaan(wij zijn 2 van)met de tijgers en dat is het dan.In de toekomst zal het veel meer informatief gaan worden en zijn de verbouwingen in gang gezet voor de tijgers en zullen ze alleen contact heben met dierenartsen ed Zo zullen ze opgroeien zonder menselijk contact wat nu in grote mate aanwezig is. IN toekomst zullen dan de jongen uitgezet worden in het wild, mits de Nationale Parken vrij zijn van strops!(Helaas is dit nu nog niet het geval) Een stroper krijgt momenteel zo'n 5.000.000 (=60.000 Euro)baht voor een tijger.Hoewel behoorlijk wat Thai welvarend zijn, zijn er nog veel mensen die in armoede leven. Als zij een tjiger kunnen stropen zijn ze, en hun familie, voor rest van hun leven uit de zorgen. We hopen dat er maar gauw een einde aan komt anders zijn er straks geen tijgers meer! De volgende dag brengen we een bezoek aan de 'drijvende markt' , 1.5 uur van Bangkok vandaan. Hier wordt markt gehouden in de plaats Damnoen saduak. Een soort van Vienetie maar dan anders. Helaas erg toeristisch geworden maar nog steeds kan je de mensen zien de hun koopwaar te koop stellen in de bootjes de kris kraslangs elkaar heen varen.Groentes, fruit, kruiden, ook wordt er gekookt in de smalle houten bootjes. Het levert een paarleuke foto's op. Als afsluiting wippen we langs bij en houtsnijwerk winkel, waar de mooiste plaatjes uit hout worden gesneden. Op 22/8 vertrekken we bijtijds naar de luchthaven. Zodat we nog dngen kunnen regelen ivm de tickets. Helaas niet mogeljk. 'Cannot. No have.' Dus voor niks zo vroeg gekomen . Als het dan eindelijk tijd is, en en naar de inchekbalie lopen, komoen we voor een onaangename verrassing te staan. 'Thyfoon in Hong Kong, flight cancelled' . Onze overstap plaats is Hong Kong en dat betekent dat we dus ook onze aansluiting van Delhi naar Kathmandu zullen missen! We sluiten aan in de lange rij bij het Cathay Pacific loket en na 1.5 uur wachten zijn we aan de beurt.Gelukkig kan de vlucht worden omgezet naar een rechtstreekse vucht naar Delhi, zelfs beter!Drie uur later zitten we dan ook in het vliegtuig.Helaas moeten we nu wel de hele nacht doorbrengen in de transit ruimte in Delhi, wat nu niet echt prettig te noemen is. De airco staat op vriespunt en de stoelen moeten als bed dienen. Maar goed, we kijken uit naar Nepal, naar frisse berglucht! Dag Thailand!