ontdekdewereld.reismee.nl

Zuid Korea

Z-Korea: 27/10 t/m 5/11

We gaan eersteven terug in de tijd: Port Moresby, Papua new Guinea.We ontmoetten daar,in een hostel, een Koreaanse man.Hij praatte over zijn land, over Kimchi, een supergezond voedsel in Korea. Hij ging er maar over door, wij hoorden het aan. Toen wisten we nog niet, dat we 7 mnd na data zelf in Korea zouden zijn en aan de Kimchi zouden zitten....

27/10 We hebben China achter ons gelaten en voor we het weten staan we in de megastad Seoul voor een guesthouse met onze backpack.Wat ons meteen weer opvalt zijn de vriendelijke mensen, en engels sprekende mensen, informatie in het engels, heerlijk.Dat maakt het reizen in het westerse Korea gemakkelijk. Z-Korea is iets meer dan 2x zo groot dan Nederland, maar wel bijna 50 miljoen inwoners.Seoul heeft daarvan het leeuwendeel.We merken er trouwens niet al te veel van, misschien komt het omdat we net uit China komen... We hebben een weekje de tijd hier, dus slechts een fractie van het land kunnen we bezichtigen. Een ding dat met kop en schouder bovenuit steekt in het eten,hmmmmm.Al de eerste avond genieten we van een heerlijk gerecht, Bolgogi. Vlees wordt voor je neus in een wok klaargemaakt, diverse bijgerechten en verse groentes op tafel, wat je gecombineerd in een slablaatje wikkelt en in ene keer in je mond laat verdwijnen. En daar hebben we geen enkele moeite mee.Een vast onderdeel van de bijgerechten is altijd Kimchi, al eerder genoemd. Dit zijn eigenlijk koolbladeren die in water met zout geweekt zijn en dan in een mix van kruiden wordt gemarineerd. De dag na aankomst vertrekken we meteen naar het zuiden, met de trein.De trein is fantastisch, lekker snel en zeer comfortabel.Hij komt zo voorrijden dat je precies bij de goede ingang zo naar binnen kunt stappen.En hij vertrekt precies op tijd.We moeten elkaar even knijpen of dit wel echt is.Maar, eerlijk gezegd, in Korea zijn het totaal andere prijzen dan we tot nu toe gewend waren. Het is nu even slikken.Vervoer,gros van het eten, en overnachting zijn stukken duurder.Maar dan krijg je er ook wat voor. Om 1430 komen we aan in Mokpo, in het zuidwestelijke puntje gelgen. Hiervandaan willen we de boot nemen naar Jejudo eiland, maar helaas er gaat geen boot meer vandaag. Dan boeken we maar een overnachting.Tot onze verassing krijgen we een vip room voor hetzelfde geld als een gewone kamer, compleet met computer,welja.Maar tijd om ervoor te zitten is er niet, we gaan er nog even op uit voor een wandeling.Want vlakbij is een berg met mooie palviljoens en eenmaal bovenop geklauterd hebben we een mooi uitzicht. Ons motel is 5 min gelegen vanaf de boot, die ons in bijna 5 uur naar Jejedu eiland brengt.De boot is een groot gevaarte,met alles erop en eraan.Dan is het meteen een brommer huren om het eiland te verkennen.De eigenaar heeft geen haast en vind het leuk om even te babbelen. Hij vertelt van een ‘foreigner' die vorige week een ongeluk kreeg met zijn brommer en of wij wel goed kunnen rijden.Nou dat kan Patrick als de beste.We scheuren eerst naar de nabij gelgen luchthaven om een ticket te kopen voor later. Dat is in 5 min gebeurt, alsof je een broodje koopt. Het loopt inmiddels al in de namiddag en dus is het in een keer door naar de oostkust, waar we in het donker aankomen in Seongsan.Een vrouwtje komt ons tegemoet en rent voor ons uit naar haar motel.Het is 5 min loopafstand van de indrukwekkende oude vulkaan Ilchulbong.Die we de volgende ochtend in alle vroegte beklimmen om zo daar de zon op te zien gaan. Het is een flinke klim zo ‘s ochtends vroeg als je net je bed uit komt, 182 m boven zee niveau.Deze is ontstaan onder water zo'n 100.000 jaar geleden. Bovenop gekomen is het een vredig en rustgevend gezicht, en de krater zelf is begroeid met mooi groen gras.Op de werelderfgoedlijst.

De volgende attractie zijn de ‘Lava tubes', een ondergronds gangenstelsel van 13.422 m lang. De gangen van lava zijn wel 5-10 m hoog en 5 m wijd. Er is ampel verlichting in de gangen, wat een grimmig gevoel geeft.Heel apart.Ook op de werelderfgoedlijst. Het eiland heeft heel wat kraters, we bezoeken er nog twee voordat we bij het zuiden van het eilandje aankomen. Daar zien we nog twee watervallen, het is eigenlijk niet het goede moment daarvoor, in de herfst.Maar toch mooi, zeker de ene die in de zee uitkomt. Het zuiden van het eiland heeft een mooie kuststrook en dat vond Hendrik Hamel zeker ook.Wie is dat nou?? Hendrik Hamel kwam aan in1635 met zijn schip de Sperwer,door een storm kwam hij hier aan ipv Japan.Hijwerd voor vele jaren vastgehouden in Korea voordat hij zijn reis weer voort kon zetten.Het schip is nagemaakt en de hele geschiedenis kun je lezen aan boord. Het onderste van het schip is toegewijd aan Guus Hiddink, hij heeft het voetbalelftal groot gemaakt, dat zijn we natuurlijk niet vergeten.De entree voor het schip bedraagt een paar euro`s .Voor een Nederlands schip, moeten wij als Nederlanders betalen? Het is toch wat.Met paspoort gewapend lopen we op het ticketoffice af. En ja hoor, het werkt, we mogen er gratis in, jippie!

Dan is het tijd om weer terug te gaan naar Jejusi en de brommer in te leveren.De eigenaar is blij om ons en zijn brommer weer ineen stuk terug te zien,zo ook wij.De Koreanen hebben er aardig de vaart in op de weg, het is oppassen geblazen.We drinken een bakje koffie met hem en hijgeeft ons een lift naar ons hotel. We hebben nog even tijd dus brengen we een bezoek aan een Shrine in de stad. Een mooie rustige plek temidden van de stad.Er gaat een mooie legende over. Mnt Hallassan. In het midden van het eiland ligt het hoogste punt van Korea,ook genoteerd op de werelderfgoedlijst,mnt Hallassan.We staan vroeg op om de klim van 750m naar 1950m te maken.Het is weekend en worden we dus vergezeld door vele Koreanen,compleet in sportieve design outfits.Ze willen er graag goed uit zien voor de buitenwereld.En is een aardige klim,maar de moeite waard. Het is herfst dus vele mooie herfstkleuren te zien.Na 4 uur aardig doorlopen bereiken we de top, een krater. Na de winter is hierin een mooie meer te bezichtigen, maar nu is er slechts een klein plasje water over. Maakt niet uit.

En dat was daarmee het einde van Jejusi, de volgende dg stappen we in het vliegtuig voor een uur durende vlucht naar het vaste land, met als bestemming Daigu,in het oosten.We moeten een aantal bussen nemen voordat we bij de prachtige tempel .... aankomen.De tempels zijn prachtig hier met al hun kleuren. In het plaatsje Gyeongsangbuk overnachten we, alvorens nog even bij een aantal Tombs gaan bekijken.Grote heuvels begroeid met gras waar vroeger grafkisten in lagen.

3/10 We zijn alweer 7 maanden aan het reizen vandaag!Vele mensen vragen zich af of het nog niet zat zijn.Uiteraard hebben we die momenten.Maar het wordt altijd beloond met mooie momenten welke het de moeite waard maken.En naar de aankomende 2e helftkijken we erg naar uit, daar er de ontmoetingen zullen zijn met familie in Japan,Canada en Zuid Amerika.Maar we kijken er zeker naar uit om weer terug te komen in Nederland,familie en vrienden weer te zien en een vaste plek te hebben. Vanauit Gyeongsangbuk maken we de treinreis richting Seoul, maar we maken 1 stop in Suwon. Daar is een prachtige stadsmuur te zien met wachttorens en dergelijke. Seoul Een grote stad, 10 miljoen inwoners, maar een prettige stad. De ondergrondse is uitstekend al is een kort ritje best prijzig. We hebben onszelf een druk programa opgelegd, dus vroeg uit bed. We beginnen met een wandeling in een heel rustig gedeelte van de stad, je zou haast niet weten dat je in zo'n grote stad was. Op een heuvel temidden van bomen en struiken waar je de vogeltjes hoort en blad dat zich laat vallen.Zacht gezang en trommel geluid gemaakt door mensen die rituelen uitvoeren.Behalve boedisme speelt confuciusme een grote rol.Bij de zenrotsen voeren een paar mensen hun gebeden uit, steeds maar weer knielend en opstaant, met kralen in de handen. Vroeger kwamen de zwangere vrouwen hier om te bidden dat ze jongetje kregen. We stappen weer in de metro en nemen deel aan een rondleiding door het paleis Chabgdokkung.Hier ook weer de prachtige herfstkleuren. Aan het einde van de dag maken we nog een wandeling door de stad en eidigen met een ritje in een kabelbaan die ons naar de 237 m hoge communicatietoren brengt.Het is inmiddels donker en zo is het een mooi gezicht met alle lichtjes. En zo komen we alweer aan het einde van Korea. Op 5/11 stappen we aan boord van het vliegtuig van Japan airlines.