ontdekdewereld.reismee.nl

Canada deel 1

Canada: 1/12 t/m 28/12

Canada-deel 1: Britisch Columbia Vancouver eiland:

Zo lopen we in korte broek en tshirt in Azie en zo lopen we in de kou en sneew van Canada.Canada heeft een oppervlakte vlakte van maar liefst bijna 10 miljoen km2. In onze eerste week bezoeken we Vancouver eiland, dat bijna net zo groot is als Nederland.Het ligt in de staat Britisch Columbia, vlakbij Vancouver,waar we op 1 december zijn aangekomen..In Canada moeten we ons horloge verzetten, de klok is achteruit gegaan en het betekent dat we op maandagmiddag in Japan zijn vertrokken, 8 uur in het vliegtuig gezeten hebben en op maandagochtend in Vancouver aankomen...Een hele nacht overgeslagen dus.Maar we halen het ruimschoots weer in later.Canada is een prachtig land.Ook in de winter. Bij aankomst in Canada worden we goed ondervraagd bij de douane.Vragen als 'where do you want to go and how are you gonna get there;whats the status of you family here;how are you gonna support yourself', worden gevraagd door een grote stevige Canadees met kogelvrij vest aan.We beatwoorden alles correct, wat belangrijk is, dat merken we namelijk later in onze reis door dit land. We rijden meteen naar Victoria,de grootste stad op Vancouver eiland.Het weer is grauw, regenachtig en koud. De volgende ochtend maken we onze weg naar het prachtige Pacific Rim National Park.Eennaaldbosvermengdmet gematigd regenwoud kruist aan het uitgestrekt stuk strand.Op een enkeling na zijn we de enigen.De beren zijn nu aan hun winterslaap toe,hoewel er nog een enkele wordt gespot,zo ook wolven.Maar de zomer is de beste tijd om de beren te spotten,er zijn speciale tours net zoals whalewatching.We komen zeker een keer terug.Toch komen we later nog voor een verassing te staan. Onderweg trouwens,ruiken we allebei een heel vieze rottende lucht.Patrick zegt dat hij onschuldig is,zo ook Yvonne.We stoppen aan de kant bij een rivier en zien dan wat de oorzaak is: honderden of zeg maar duizenden dode zalmen.In de herfst is de zalmentrek en deze rottende lijken zjn het resultaat van degenen die het niet gered hebben.Maar het is weer voer voor de vele vogels en beestjes die in het water leven.Maar de geur is niet om te harden. Er is nog een heel mooi bos, het Strathcona park.Het ligt precies in het midden van het eiland.Onderweg zien we vele mooie meren omringd door naalbomen die weer gehuld zijn in mist.De weerspiegelingen in het water zijn werkelijk verbazingwekkend mooi.Af en toe regent het zachtjes.Frisser kan het niet,we ademen de heerlijkezuurstof diep in.Ook zien we weer vele indrukwekkende watervallen. We verblijven zo een aantal dagen op het eiland, heerlijk om in de prachtige natuur te zijn.Geen beren en walvissen maar dit is wel het seizoen voor de grootse Bald Headed eagle.Een adelaar met een prachtig witte kop,een spanwijdte van wel rond de 2m,en dit is het seizoen om ze goed te zien. Op 5 december heeft Sinterklaas toch ook schijnbaar een cadeautje voor ons.Geheel onverwachts steekt er een bruine beer over, op de snelweg!We kunnen onze ogen niet geloven...Een vreemde plek om een beer te zien. Squamish en Whistler Op de 6e maken we weer de oversteek met de grote boot naar het vasteland, naar Noord Vancouver dit keer.Vanuit daar kunnen we heel gemakkelijk de kustweg op naar Squamish, een leuk klein dorpje op weg naar Het ski gebied,waar in 2010 de winterspelen worden gehouden. We maken een wandeling rondom wat meren en de volgende dag besluiten we onszelf eens wat echtebeweging te geven en gaan we naar Garibaldi NP.Hier klimmen we zo'n 800m.Het zijn korte dagen,het is laat licht en gauw donker, na 1600 begint het al te schemeren.Dus het is vroeg dag en zo staan we al om 0800 aan het begin van de wandeling.Het regent behoorlijk maar onder de bomen gaat het best.Het is alleen maar klimmen geblazen,wat veel gezucht en gekreun oplevert.En dan zien we langzaam klein stukjes wit tussen de groene omgeving:sneew!We zien een mooi uitzicht naar boven toe,waar de boomtoppen onder een wit laken gehuld zijn.En naar mate we hoger en hoger komen, wordt het steeds witter. Het begint aardig te sneeuwen en voor we het weten lopen we in een dik pak sneew.Goede paksneeuw,we zouden zo een sneewpop kunnen maken.Maar geen tijd, we zijn nog niet op eindbestemming.Dar worden we nog meer beloond met mooie uitzichten en 2 meren,die uiteraard bevroren zijn en helemaal in het wit zijn.Een absolute stilte behalve het zachte geluid van de sneewvlokken die vallen op ongeveer 1400m hoogte.Een waterval en nog een kleinere waarvan gedeeltes ijspegels hebben.Het is lang geleden voor ons dat we in de sneeuw hebben gelopen,we genieten volop. We zijn eerder beneden dan we dachten en gaan daarom nog maar even naar Whistler, de plaats waar je moet zijn om te skien.Grote hotels en resorts en mensen die af en aan uit en in de skiliften gaan.Wij zijn geen skiers en voor ons is er dus niet zoveel leuks aan,wel prachtig is de waterval die we op de weg erheen zien.En op de weg terug naar Squamish hebben we een prachtig uitzicht wanneer de zon ondergaat en de wolken iets weggetrokken zijn. Een dagje niks doen er tussendoor is ook lekker en nodig.Onze spieren herinneren ons nog even aan de dag van gisteren. Vancouver. Op de 9e rijden we naar Vancouver.Vlak ervoor bekijken we nog even de mooie Suspension Bridge,en lopen we de bijbehorende tree top walk.Ook zien we nog wat totempalen, ‘overblijfselen' van de aboriginals. In Vancouver leveren we de auto weer in. We hebben er goed gebruik van kunnen maken en het was evenluxe zo. Nu weer overgeleverd aan het OV en onze eigen beentjes.In downtown Vancouver vinden we ons al reeds geboekte backpackers hostel en heerlijk om de goede en goedkope internetcafes te zien! Wat een hoop daklozen hier in Vancouver.De voorkant van de krant laat een foto zien van een kerk waarin allemaal daklozen de nacht doorbrengen.Na al die arme Aziatische landen is het moeilijk om al deze mensen te zien in zulke rijke landen,als je begrijpt wat ik bedoel. Alles is groot in Canada, de koffies,de supermartkten en zo ook de popcorn in het Imax theather.Daar zitten we op een koude middag, te genieten van een echte kerstfilm in 3D formaat.We schamen ons een beetje voor de veels te grote hoeveelheid die weggespoeld wordt met cola.Die bioscopen moeten hun aanbod echt eens veranderen.Verder lekker rustig aan,langzaam bereiden we ons voor op Midden amerika,waar we over een maandje zitten... Op de 11e stappen we in het vliegtuig naar Dallas. (Daar hebben we een stopover naar Montreal.)