ontdekdewereld.reismee.nl

USA- New York

USA:New York City; 28/12/08 t/m 1/1/09

New York City, voormalig New Amsterdam! Ja, met trots kunnen wij vermelden aan degenen die dat nog niet wisten(schaam je) dat dit stukje als eerst is gekocht door De Nederlanders van de aboriginals!Ergens in het jaar 1600, voor een paar duiten.Na 40 jaar hebben ze het uit ahnden gegeven aan de Britten,hoe stom kan je zijn. Rond het middaguur arriveren we en via de airtrain,2 metro´s en een blokje lopen arriveren we in de Big city.Het ziet eruit zoals we het verwacht hadden, en het klinkt cliche maar zoals je het ziet op de tv.We checken eerst in bij het kolossale hostel,waar je eerst verdwaalt voor je je weg vind. Dan op naar times Square,waar we een tour boeken om alle sights van NY in ons op te nemen.Daarmee starten we de volgende dag al,het is wat frisjes hoog op de open bus, maar zo is het goed fotos nemen en we voelen onsdoor en doortoerist.De meeste sights zijn te vinden in Manhattan,uiteraard steekt het Empire State building overal bovenuit.Om hier op te komen stata een rij van 3 uur, wij kiezen daarom later het Rockefeller plaza uit en binnen een uur staan we aan de top, en wat hebben we een geluk met het weer, het is helder dus het goed uitzicht.Een must is natuurlijk een bezoek aan Ground Zero,waar de voormalige twin towers stonden.De plek zelf is eigenlijk niet zo indrukwekkend,een grote bouwplaats.Maar zeker indrukwekkend is het kleine kerkje wat volhangt met memorials, vooral aan oade vele dappere brandweerlieden die verongelukt zijn.Inmiddels ook een soort van museum-gallerie gericht hieraan waar we ook een bezoekje aan brengen.Dan het nabijgelegen aan zee,Battery park,om even uit te waaien.We vinden nog een zuil/ monument over de Nederlandse aanwezigheid in het verleden. Het is druk op de enormeBrooklyn Bridge, welke Manhattan verbind met Brooklyn,(voormalig Breukelen!!)maar het geeft een mooi uitzicht over de stad. En zo lopen we naar Wall Street,op de foto voor .... Met de beboekte tour kregen we ook een gratis intree bewijs voor het Museum History of New York, erg intressant en leuk om te zien vooral daar de Nederlanders erbij betrokken waren. Zo ook een grati bootrit, welke ons gedurende een 2 uur durende rit langs hetVrijheidsbeeld brengt.En dan gaat de zon zonder en zien we NY bij avond, de zon kleurt de lucht mooi rood en hoe koud het ook is,we genieten volop. Het Central park is nog groter dan we dachten,uren kan je hier rondwandelen wat we dan ook doen op oudejaarsdag,bij een goot meer in het park heb je mooi uitzicht op de stad.Patrick neemt een hotdog hier.Om 1700 die dag gaan we in de rij staan bij de grootste kathedraal van de wereld, de St Johs Divine ,waar we een peace concert bijwonen wat prachtig klinkt.Mensen uit Afrika, een Islamitisch persoon en afgezanten uit Tibet doen hun woordje.Multicultureel, net als de stad zelf.Op het eind gaan alle lichten uit en brand iedereen zijn kaarsje,een prachtig en ontroerend gezicht,vooral in de wereld van de nu met al zijn onnodigeoorlog. op Times Square hebben zich inmiddels meer dan een miljoen mensen verzameld, waarvan vele en vele er al stonden s ochtends vroeg.Ook wij hadden het plan om hier te staan, wanneer de klok 12 uur slaat.Maar we hebben het uit ons hoofd gezet,veels te veel mensen en we zouden er uren moeten staan hutje mutje.Velen zijn zo gek en dragen luiers(geen grapje)om dat je niet meernaar de wc kan.En dat alles om de bal te zien zakken.Dat zien we heeltoevallig al eerder op de dag, als de oefening hiervan plaatsvind. Nee, wij staan om middernacht in Central Park, en zien het prachtige vuurwerk wat de lucht invliegt, en daarmee het nieuwe jaar inluidt.Gelukkig nieuw jaar iedereen! Op nieuwjaarsdag brengen we voor ons vertrek aan bezoek aan Brooklyn zelf, kort, maar genoeg om een mooie Arc te zien het het ProspectPark. Nog vele andere gebouwen en dingen hebben we gezien in NY, teveel om op te noemen het waren 4 volle dagen.Moe maar voldaan, gaan we naar het vliegveld, waar we ruim2 uur voor ons vertrek van de vlucht aankomen.Normaal 1 uur, maar we voelden al aan dat we problemen zouden krijgen met onze tickets,die verandert waren door American Airlines zelf.En aangezien onze worldtickets nog ouderwetse papieren tickets zijn, maakte dat het nog ingewikkelder was.Gecombineerd met een lange rij, maakte het dat we de laatsten waren die het vliegtuig binnenstapten, nog net op tijd.